Monday, February 28, 2011

Live Dari Kerdau: Bob Lokman Jadikan Pentas Ceramah Pas Sebagai Gelanggang Raja Lawak


Siri ceramah Bob Lokman di PRK Kerdau. Fuhh...cepat sungguh depa angkat dia jadi penceramah Pas. Semasa dia duk berceramah tue , aku nampak macam Gelanggang Raja Lawak ja. Ada ka patut dia duk sembang boleh accident kalau drive malam-malam kat kerdau nie sebab jalan raya tue hitam sgt katanya. Dia kata apa salahnya kalau kereta sekali sekala masuk lubang.Apa cerita ni....kalau jalan berlubang lagi la banyak accident Ustaz Bob. Tu la sebabnya kerajaan keluarkan peruntukan menurap jalan -jalan nie.

Semasa dia duk berucap tadi dia habaq, baru aku tau dia masuk Pas sebab apa kata dia nampak kebenaran sebenarnya selepas ustaz -ustaz yg dia kata duk mengajar dia semuanya dari parti Pas. Rupa-rupanya pandai juga nuh Ustaz-ustaz Pas ni mendekati dan tarik artis macam Bob nie untuk masuk Pas dan  menggunakannnya pengaruhnya ketika kempen politik.Lepas nie pemimpin BN kena start gak la tarik artis malaysia nie yg nak bertaubat masuk parti masing-masing....hehe


Bob juga memperlekehkan calon Barisan Nasional,Syed Ibrahim Syed Ahmad, seorang lulusan Al Azhar yg banyak ilmu tapi tidak mudah menerima islam. Inilah ajaran Pok Nik yg beliau semai dalam jiwa orang-orang pas termasuk la Bob yg ingin mencari jalan kebenaran menuju ke syurga. Bagi mereka orang Umno tidak islam walaupun mereka menuntut ilmu agama sampai ke Al Azhar, Mesir
Masyaallah......

Firman Allah Dalam Surah Al Fatihah ayat 6 dan 7 yg bermaksud:
"Tunjukilah kami jalan yang lurus(6)Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat(7)



                                                                                

Khawarij Dan Pas Tiada Beza

Sebelum kita bercakap mengenai Khawarij ini, mari kita merungkai sejenak sejarah bermulanya golongan ini dalam Islam.


Khawarij (bahasa Arab Khawārij خوارج), secara harfiah bermaksud "mereka yang keluar". Khawarij adalah kelompok Muslim yang pada mulanya menyokong Saidina Ali ibn Abi Talib tetapi kemudian menolak kepimpinan Ali. Golongan ini mula terbentuk pada akhir abad ketujuh Masehi di selatanIraq. Mereka berbeza daripada golongan Sunni dan Syiah.

Setelah kewafatan Saidina Uthman bin Affan yang dibunuh oleh orang Khawarij, kaum Muslimin mengangkat Ali bin Abi Talib sebagai khalifah. Berita kewafatan Uthman sampai kepada Muawiyah ibn Abu Sufyan, yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Uthman bin Affan. Sesuai dengan tradisi Islam, Mu'awiyyah berhak menuntut balas atas kematian Uthman. Mendengar berita ini, orang-orang Khawarij ketakutan, lalu menyusup ke pasukan Ali bin Abi Talib. Mu'awiyyah berpendapat bahawa semua orang yang terlibat dalam pembunuhan Uthman harus dibunuh, sedangkan Ali berpendapat yang harus dihukum hanya mereka yang membunuh Uthman saja mengikut hukum Qisas dalam Islam.
Kerana keenggan Muawiyyah mengikut hukum Qisas,akhirnya terjadilah perang Siffin. Untuk berdamai, masing-masing pihak mengirim utusan untuk berunding. Melihat hal ini, orang-orang khawarij keluar dari pasukan Ali bin abi Talib dan merancang untuk membunuh Mu'awiyyah dan Ali, tapi yang berjaya mereka bunuh hanya Ali bin Abi Talib.
Secara umum, ajaran utama golongan Khawarij adalah:
  1. Kaum muslimin yang melakukan dosa besar adalah kafir (bertentangan dengan pendapat Imam Hasan al-Basri dan golongan Muktazilah).
  2. Kaum muslimin yang terlibat dalam perang Jamal, yakni perang antara Aisyah, Thalhah, dan Zubair melawan Ali ibn Abi Thalib dan orang perantara (termasuk yang menerima dan membenarkannya) adalah kafir.
  3. Khalifah harus dipilih rakyat serta tidak harus dari keturunan Nabi Muhammad SAW dan tidak mesti keturunan Quraisy. Jadi, seorang muslim dari golongan manapun boleh menjadi khalifah jika mampu memimpin dengan baik.
Amalan mengkafirkan orang Islam lain ini dipanggil takfir. Mengikut tafsiran konvensional, hukum bagi mereka yang menjadi kafir (murtad) adalah bunuh. Melalui tafsiran inilah golongan Khawarij menghalalkan darah Ali dan Muawiyah untuk dibunuh. Pada zaman moden ini, terdapat kumpulan ekstrimis Islam yang mengguna pakai hukum takfir untuk membunuh mereka yang tidak berdosa termasuk orang Islam.
KITA BUAT PERBANDINGAN DENGAN AMANAT HADI
“Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam.”
Amanat Hadi Awang telah melahirkan golongan pelampau agama yang berperwatakan seperti berikut:-
1. Taksub kepada pemimpin mereka sahaja.
2. Keras kepala, keras hati dan degil
3. Bertindak keras tidak bertempat
4. Bersikap kasar dan agressif terhadap orang lain
5. Jahat sangka terhadap orang lain
6. Gemar menabur fitnah dan mengkafir sesama Islam
Makna kepada kafir mengkafir ialah kemuncak perlakuan jahat kerana apabila sesorang Islam dikafirkan bermakna kehormatan, harta benda, darah dan nyawanya halal untuk diceroboh.
Politik Takfir yang mula dilancarkan oleh kaum khawarij dalam kurun pertama Hijrah, adalah hasil daripada penerapan secara palsu prinsip-prinsip atau aqidah politik ke dalam isu-isu politik yang berubah-ubah. Hal yang sama, terjadi kepada PAS dan PAS menggunakan hujah-hujah yang sama kaum khawarij bagi menggerakkan politik takfir.
Tentunya, PAS menafikan bahawa ia melaksanakan politik takfir di dalam mencapai matlamatnya. Sememangnya secara rasmi, tidak ada keputusan di peringkat pembuat dasar PAS menyebut tentang perkara itu.
Tetapi politik takfir ini menjadi tajuk yang digemari oleh penceramah-penceramah dan pemimpin PAS, terutama di Kelantan dan Terengganu, dan akhir-akhir ini, di pantai Barat Semenanjung. Kenyataan beberapa pemimpin kanan PAS membuktikan parti itu menjalankan politik takfir di dalam kegiatan-kegiatannya.
Kajian ke atas ucapan-ucapan Mursyidul Am PAS Nik Abdul Aziz Nik Mat jelas menunjukkan politik takfir itu dijadikan senjata untuk meletakkan PAS sebagai golongan orang-orang beriman dan UMNO sebagai golongan kafir. Di dalam ucapa-ucapannya Nik Aziz sering membawa ayat-ayat Al-Quran mengenai perjuangan para nabi dan ayat-ayat yang menyebut mengenai penentang-penentang mereka.
Secara jelas Nik Aziz melatakkan PAS sebagai golongan beriman yang meneruskan perjuangan nabi-nabi dan UMNO adalah penentang perjuangan nabi-nabi. Justeru itu tanpa landasan, kebenaran para pengikut PAS menuduh pemimpin UMNO khususnya Dato” Seri Dr. Mahathir  sebagai Firaun, Abu Lahab dan sebagainya.
Dalam kenyataan Nik Aziz pada 15.4.1995, waktu diminta mengulas langkah UMNO mengemukakan calon-calon daripada kalangan guru-guru agama (ustaz) beliau berkata bahawa ustaz-ustaz UMNO sama dengan ahli ahli al kitab Yahudi dan Nasrani, yang menentang Nabi Muhammad s.a.w.
Seterusnya beliau mengisytiharkan perang Badar terhadap UMNO dalam pilihanraya umum 1995. Apabila diminta mengulas mengenainya, beliau berkata bahawa perang Badar adalah perang yang memberi kemenangan hebat kepada Islam ke atas tokoh-tokoh kafir Quraisy dari Mekah (UM 15.4.1995).
Pemimpin-pemimpin PAS seperti Nik Aziz, Haji Hadi dan lain-lain, secara terang-terang menuduh UMNO parti sekular yang mengasingkan agama daripada politik. Berdasarkan kepada tuduhan itu, mereka mengeluaqrkan kenyataan bahawa mati melawan UMNO adalah mati syahid. Seterusnya fatwa dikeluarkan di dalam ucapan Haji Hadi di Banggol Peradong  bahawa ” sesiapa yang berkata politik suku agama suku, jadi kafir”. Kenyataan-kenyataan ini disebarkan secara meluas dengan judul “Amanat haji Hadi”.
Oleh kerana salah satu natijah penting daripada tuduhan kafir (takfir) ialah halal darah, maka tuduhan kufur terhadap Saidina Uthman telah membawa kepada pertumpahan darah seorang sahabat besar Rasulullah dan Khalifah Islam ketiga dengan matinya beliau.
Ekoran daripada pembunuhan Saidina Uthman, timbul di kalangan masyarakat Islam waktu itu golongan yang ingin menuntut bela terhadap darahnya, yang berakhir dengan peperangan al-Jamal antara kumpulan yang dipimpin oleh Saidatina Aisyah dan Saidina Ali. Peperangan al-Jamal telah mengakibatkan penumpahan darah ribuan umat Islam.
Fitnah takfir berulang lagi pada zaman Saidina Ali r.a. Golongan Khawarij bukan saja mengkafirkan Saidina Ali dan pengikut-pengikutnya, tetapi juga umat Islam yang bukan Khawarij serta menghalalkan darah mereka. Malah lebih jauh lagi pegangan mereka ini mereka jelmakan dalam tindakan dengan membunuh siapa saja orang Islam bukan Khawarij yang mereka temui.
Peristiwa sejarah telah memperlihatkan betapa besarnya bahaya dan kemusnahan akibat perbuatan takfir terhadap akidah dan perpaduan umat.
Fahaman khawarij telah lama lenyap, yang masih ada hanya satu golongan daripada mereka iaitu puak Ibadhiyyah yang terdapat di Afrika Utara. Namun kefahaman mereka telah berubah dan tidak lagi mengkafirkan orang-orang Islam yang melakukan maksiat, atau tidak melaksanakan hukum Allah, selagi tidak mengingkari hukum-hukum Allah itu.
Gejala takfir hidup semula di Mesir di kalangan banduan-banduan yang dipenjarakan oleh Jamal Abdul Nasir kerana mereka menganggotai gerakan Ikhwan Al-Muslimin. Kekejaman yang diluar batas kemanusiaan yang dilakukan oleh diktator Jamal Abd. Nasir, menyuburkan kefahaman ini, kerana mereka tidak lihat bahawa pemerintahan kuku besi itu boleh dianggap sebagai pemerintahan bercirikan Islam.
Bagaimanapun fahaman ini didokong oleh golongan muda ikhwan dan sandaran mereka untuk berpegang kepada pemikiran takfir ini ialah beberapa tanggapan salah terhadap tulisan-tulisan Sayid Qutub dan Al-Maududi. Meskipun fahaman ini ditentang hebat oleh golongan tua ikhwanul Muslimin yang berilmu dan berpengalaman luas, seperti Mursyid Amnya Hasan Hudai’bi, tetapi pandangan itu tidak dipedulikan oleh mereka. Hasan Hudai’bi, menulis buku (Pendakwah bukan Hakim) bagi membendung gejala takfir itu, namun ia tetap berkembang di dalam menghadapi kekejaman diktator Nasir.
Sebenarnya perkembangan kefahaman takfir di Malaysia ini, pada mulanya daripada fatwa-fatwa Sahikh Abdul Kadir Mandili, seorang ulama Melayu yang warganegara Arab Saudi. Beliau seorang yang alim dalam ilmu-ilmu agama, tetapi tidak mengetahui politik, tidak berpengalaman langsung di dalamnya.
Fatwa-fatwanya tentang politik dibuat berasaskan pertanyaan-pertanyaan yang dibuat oleh orang-orang dari Malaysia yang menziarahinya di Mekah. Pertanyaan-pertanyaan dan jawapan-jawapan itu, kemudiannya dibukukan di dalam kitab yang bernama “Matahri” dan “Islam dan Kedaulatan” yang menfatwakan haram bekerjasama dengan orang kafir di dalam pemerintahan. Tetapi karangan Shaikh Abdul kadir itu hanya popular di kalangan ustaz-ustaz dan guru-guru pondok sahaja.
Apabila berlaku kesedaran Islam di negara ini sekitar tahun 70an, dimana golongan terpelajar mendapat percikannya , fahaman-fahaman takfir ini, mendapat ilham baru daripada karangan Al-Maududi dan Sayid Qutb. Meskipun karangan mereka lebih banyak menjelaskan tentang persoalan prinsip mengenai pemerintahan tetapi penerapan prinsip itu di dalam menjelaskan isu-isu politik, menimbulkan banyak salah faham sehingga mengakibatkan berlakunya kegiatan takfir. Tetapi gejala ini hanya terdapat di dalam PAS tidak merebak ke dalam pertubuhan lain seperti ABIM.
Politik takfir merupakan penyelewengan agama yang serius. Ia menyimpang daripada ajran Al-Quran dan Al-Sunnah serta terkeluar daripada fahaman ahli Sunnah Wal Jama’ah.
Justeru itu fahaman ini perlu dibendung kerana ia boleh menghancurkan umat Islam, mendedahkan mereka kepada permusuhan yang mendalam serta menghancurkan persaudaraan dikalangan mereka. Bagi membendung ideologi takfir ini, fahaman ahli Sunnah Wal Jama’ah yang berdasarkan ajaran Al-Quran dan Sunnah hendak diperhebatkan supaya difahami secara mendalam oleh masyarakat Islam.
Berapa kefahaman yang menjiwai politik takfir diamalkan oleh PAS, seperti fahaman mengkafirkan orang-orang UMNO kerana kerajaan yang diterajui oleh UMNO tidak melaksanakan hukum Allah. Justeru orang-orang UMNO dihukum kafir, maka sembelihan orang UMNO tidak boleh dimakan dan tidak sah sembahyang berimamkan orang UMNO. Kefahaman dan amalan ini dibentuk di atas alasan dan hujah yang salah yang terkeluar daripada fahaman ahli Sunnah Wal Jama’ah.
Alasan bahawa kerajaan tidak melaksanakan hukum Allah dan kerana itu kerajaan adalah kafir dan orang yang mendokong dan menyokong kerajaan adalah kafir, tidak boleh diterima. Ini ialah kerana tidak semua hukum Allah tidak dilaksanakan dan tidak terlaksananya hukum-hukum Allah itu bukan bermakna menolaknya sehingga mengingkarinya.
Menurut pegangan Ahli Sunnah Wal Jama’ah bahawa tidak melaksanakan hukum Allah tetapi tidak mengingkarinya tidak membatalkan iman. Berbeza dengan pegangan khawarij bahawa seseorang menjadi kafir apabila tidak melaksanakan hukum Allah.
Fatwa Haji Hadi bahawa ” sesiapa yang berkata politik suku agama suku jadi kafir” adalah fatwa karut yang tidak berlandaskan kaedah usuludin. Menurut kaedah usuludin bahawa seseorang tidak boleh dikafirkan dengan perkataan atau perbuatan selagi boleh ditakwil dengan makna yang lain daripada makna kekufuran. Orang yang berkata politik suku agama suku perkataannya boleh ditakwilkan dengan berbagai-bagai makna yang tidak membawa pengertian kufur. Kerana itu tidak boleh dihukum kafir orang yang membuat kenyataan seperti itu





1 Malaysia Bergema Di Pekan Kerdau

Semalam KP berkesempatan hadir di Kg Baru Kerdau untuk menyaksikan kehadiran Perdana Menteri Ke Program Lawatan Ramah Mesra bersama rakyat.

Banner terpampang menyambut kehadiran PM di Pekan Kerdau


Sokongan Masyarakat India terhadap Gagasan 1 Malaysia.Bersama mereka Datuk S Subramaniam


Penduduk Kerdau menunggu ketibaan PM



Orang ramai menyambut kehadiran PM .Kira-kira 500 penduduk sekitar Kampung Baru Kerdau
hadir menyambut ketibaan PM.


Kanak- kanak India turut menyokong 1 Malaysia gagasan  PM


Laungan 1 Malaysia oleh masyarakat cina ketika menyambut PM

Apabila Parti Politik Di Jadikan Sandaran Ke Syurga

Baru- baru ini kita dikejutkan oleh berita kemasukan seorang pelakon dan pelawak terkenal Bob Lokman ke dalan parti Pas.Borang keahliannya pun telah diserahkan kepada Menteri Besar Kedah,Ostat Azizan .


Hari ini dalam sisipan Hiburan Utusan Malaysia bertarikah 27 Februari 2011,Wartawan Hiburan terkenal ,Joyah telah mengkritik tehadap Bob Lokman mengenai alasan kemasukannya kedalam Pas.


Berikut antara alasan Bob Lokman :
   -Bob kata dia mahu memilih watak yang tak mendatangkan dosa bila dia dah mati nanti.
    -Bob juga berkata tujuan utama dia masuk parti pembangkang sebab anaknya mempunyai masalah dalam sistem      kehidupan termasuklah sistem persekolahan dan pergaulan dalam masyarakat sekarang ini.
    -bimbang anaknya akan terpengaruh dengan perkara-perkara negatif di luar sana Bob juga baru sedar tanggungjawab pada anak-anak.


Yg menjadi persoalan disini apakah kemasukannya kedalam Pas tidak mejadikannya berdosa atau kelak beliau tidak berbuat salah. Inilah satu pandangan silap beliau dengan menjadikan Pas sebagai platform politiknya dengan hanya berpandangan Pas membawa Islam sebagai perjuangannya tapi hakikatnya Pas itu bertopengkan agama untuk mendapatkan kuasa.  Allah Telah berfirman dalam Surah Ali Imran ayat 19:                       


'Sesungguhnya Din (agama) di sisi Allah hanya Islam'. 


Hanya islam sahaja agama dan ajaran yg diterima Allah bukan ajaran Parti PAS yg menggunakan Islam kononya sebagai wadah perjuangan tetapi sanggup memperlacurkan agama demi kepentingan politik  pemimpin-pemimpin mereka.


Sepatutnya Bob Lokman kalau dia nak kembali ke pangkal jalan, jangan lah menjadikan Parti Politik seperti ini sebagai asas perjuangannya . Pergilah berguru dengan para alim ulamak di pondok-pondok atau kelas- kelas agama. Jadilah seorang pendakwah islam yg berani mengatakan yg benar dan menolak yg batil.


Dengan menjadikan  pemimpin dan ulamak pas sebagai guru, beliau telah termasuk dalam golongan Ahzab yg ingin menjatuhkan kerajaan Islam Malaysia yg di terajui UMNO seperti yg diperkatakan oleh Prof.Madya Ustaz Mohd. Noor Ideris, seorang pensyarah Universiti Malaya.


Ingatlah parti politik mana-mana  tak kira Pas mahupun UMNO pun  tidak menjamin seseorang hamba Allah itu ke syurga, cuma amalan jariah ketika hidupnya yg akan menjadi bekalan buatnya dia akhirat.


Hadis nabi saw : Apabila matinya anak adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga... iaitu sedekah jariah , ilmu yang memberi manfaat dengannya , doa anak yang soleh.

Komentar KP: Ingatah Allah sentiasa bersama dengan orang-orang benar. 
                        Wallahuallam.



Friday, February 25, 2011

Satu Malaysia Kena Tipu Dap…. Zairil Bukan Anak Khir Johari

Assalamualaikum…
Saya benar-benar rasa cukup terkejut apabila melayari sebuah forum (mykmu.net) yang membongkar betapa liciknya penipuan parti paling rasis di negara ini iaitu Dap yang sanggup melakukan apa jua putar belit untuk membeli jiwa orang Melayu.
Dalam forum tersebut dinyatakan betapa sekali lagi rakyat Malaysia kena tipu dengan Dap.
Saya perturunkan apa yang dibongkarkan dalam forum tersebut seperti di bawah.
Nama Khir Johari digunakan untuk memancing orang Melayu menyokong Dap apabila seorang lelaki yang diumumkan sebagai anak Khir Johari menyertai Dap hujung tahun lalu dan baru beberapa hari lepas dilantik sebagai Setiausaha Politik, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.
Media-media online dan blogger-blogger sebelah sana kecoh sekalian alam apabila dia dilantik sebagai Setiausaha Politk Lim Guan Eng.
Katanya Lim Guan Eng telah melantik orang Melayu sebagai Setiausaha Politiknya. Bukan main lagi mereka meraikan perlantikan ‘Melayu’ itu.
Satu Malaysia kena tipu dengan Dap. Hakikatnya Zairil bukannya anak Khir Johari dan bukannya orang Melayu.
Zairil adalah anak kepada isteri Khir Johari yang bernama Christine yang dikahwininya pada tahun 1995.
Zairil adalah anak Christine dengan bekas suaminya yang berbangsa Cina sebelum memeluk Islam dan berkahwin dengan Khir Johari.
Zairil adalah anak tiri. Dia sengaja menggunakan nama Khir Johari untuk menumpang popular dan memenuhi hasrat Dap menggunakan taktik itu untuk menarik orang Melayu menyokong mereka.
Inilah penipuan demi penipuan parti paling rasis di negara ini iaitu Dap.  Kalau belum perintah negara Dap sudah berani tipu terang-terang begini bayangkan kalau Dap dapat kuasa….. minta dijauhkan Tuhan…Malaysia diperintah parti laknat seperti ini.
Yeop Ahmad Murshid.
UMNO ONLINE

Thursday, February 24, 2011

Pro M Tunjuk Belang, Apa Nak Jadi Dengan Mahasiswa Sekarang??

Ini la mahasiswa sekarang, Diberinya susu,dibalasnya tuba....habis pecah pintu pejabat TNC HEP UPM depa kerjakan. Adakah ini wajah mahasiswa kita??Puak2 pakatan pakat duk riuh la ,depa kata nie demokrasi ...demokrasi kepala hotak hgpa...




Sebelum ini jarang kita dengar kes seperti ini berlaku IPTA2.Klu dlu mungkin ya sebab time tue AUKU belum ada .Tp dgn kes ini, bermula lah gelombang mahasiswa dek kerana ketidakpuasan hati dalam PRK di universiti. Dengan menggelar diri meraka Pro M iaitu Pro Mahasiswa bertindak di luar batas undang-undang dengan berdemonstrasi di depan pejabat TNC HEP UPM  kononya ingin mendesak TNC HEP supaya menarik balik pembatalan keputusan kemenangan  beberapa calon Pro M. Akibat tidak dilayan permintaan mereka, mereka bertindak dengan sewenang-wenangnya.






Akibat dari kejadian ini, pakcik-pakcik unit keselamatan UPM tercedera sehingga berdarah kerana cuba menghalang dari pelajar ini masuk ke dalam pejabat TNC HEP. Nauzubillah....smpai mcam tue sekali demokrasi  yg mahasiswa ini cuba bwa dlam kampus.....Ni dik ...abg nak habaq mai....Ni punya Pilihan Raya bukan nak pilih kerajaan....ni cuma nak pilih wakil MPP ja pun....tak pyah la nak merusuh sna2 sni.....nak tunjuk kononnya  "STUDENT POWER". Pilihanraya Kampus di buat bertujuan untuk mendidik mahasiswa ini menjadi seorang pemimpin , kenal apa itu demokrasi dan memberi pengalaman kepada mahasiswa sebelum menempuh dalam alam yg lebih mencabar lagi setelah tamat belajar.


Moga2 kejadian seperti ini tidak berlaku lagi di masa hadapan. Pihak HEP universiti pun perlu bertanggungjawab dalam masalah ini  dgn menjawab  dan memberi respon terhadap sebarang masalah yg timbul dalam pilihanraya kampus. Ni bila dah pecah pintu pejabat , baru la nak tarik balik.


Kepada Puak2 Pakatan tue, hgpa jgan cuba nak campur dalam msalah ni, nie bukan masalah parti hgpa pun...yg duk kalut apa crita. Duk sembang deras mcam ayaq laut yg gelombang mahasiswa telah bermula. Depa  yg mahasiswa nie menang piliharaya pun bukan boleh amik tempat NC pun.Yg kita nak pilihanraya yg adil dan saksama yg mengikut lunas-lunas demokrasi  yg diamalkan. 


Apa -apa pun, suara mahasiswa tetap suara yg perlu kita dengar dan ambil perhatian kerana mereka lah yg akan menerus kesinambungan pentadbiran negara. Jika mereka keluar menentang kerajaan ,silap2 boleh jadi macam mesir . Seluruh rakyat termasuk graduan universiti turun ke Dataran Tahrir berdemonstrasi mendesak Hosni Mubarak meletak jawatan. Akhirnya, rejim mubarak yg berkuasa lebih 30 tahun runtuh dalam kemenangan rakyat.

RENUNG2 KANLAH ........

Monday, February 21, 2011

Mahasiswa UM Tolak Unsur Politik Pilihan Raya Kampus

KUALA LUMPUR: Penggerak Mahasiswa Universiti Malaya (UM) menolak campur tangan politik dalam pilihan raya kampus universiti itu yang dijadualkan berlangsung, lusa. 

Pengerusinya, Mohd Asri Zulkifli, berkata kemasukan politik luar sama ada dari parti pemerintah atau pembangkang akan menyebabkan perpecahan di kalangan mahasiswa.

“Kita juga menolak sebarang bentuk provokasi atau fitnah yang cuba dilakukan sepanjang pilihan raya kampus. Kita mahu menjadikan pilihan raya kali ini berjalan lancar sekali gus mencerminkan keintelektualan mahasiswa.
“Sehubungan itu, saya memohon supaya seluruh mahasiswa menolak sebarang unsur politik dalam pilihan raya UM,” katanya pada sidang media di sini, semalam. 

Mohd Asri juga kesal dengan tindakan segelintir mahasiswa yang mengadakan demonstrasi kelmarin kerana ia memberikan imej buruk kepada mahasiswa UM. 

“Saya terkilan apabila ada mahasiswa menunjukkan cara tidak puas hati melalui demonstrasi. Sebarang provokasi menjelang pilihan raya kampus kali ini sangat memalukan mahasiswa UM. 

“Sepatutnya mahasiswa menggunakan peluang ini untuk memilih perwakilan terbaik bagi membela kebajikan pelajar pada masa akan datang,” katanya. 
Mengulas dakwaan kehadiran pemimpin politik parti pembangkang ketika demonstrasi kelmarin, Mohd Asri berkata, beliau menerima maklumat itu, tetapi masih belum mempunyai bukti kehadiran individu terbabit.




Wednesday, February 16, 2011

Sambutan Maulidur Rasul : Minda Pondok selar Nik Aziz

KOTA BHARU 15 Feb. - Sebuah badan pemikir, Minda Pondok menyelar tindakan Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kerana memperkecilkan sambutan Maulidur Rasul.
Jurucakap badan tersebut, Mohd. Saifuddin Abdul Rahman berkata, sambutan besar-besaran Maulidur Rasul mempunyai hikmah yang besar iaitu memupuk perpaduan di kalangan ummah dan mengingatkan kembali terutama generasi muda tentang sirah Rasululullah.
"Ibnu Tamiyyah, ulama kontorversi yang banyak menentang amalan tradisi Islam turut menyokong supaya Maulidur Rasul disambut secara bermusim kerana terdapat pahala yang besar kerana niatnya elok dan menjunjung Rasulullah SAW dan keluarganya.
"Ulama besar, Prof Dr. Yusuf Al-Qardawi juga memberi pendapat yang sama dan wajib ke atas kita untuk mengingati sirah baginda dan menjadi iktibar kepada kita," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.
Beliau mengulas mengenai kenyataan Nik Abdul Aziz ketika menyampaikan kuliah mingguannya Jumaat lalu supaya sebahagian daripada wang yang digunakan untuk menyediakan makanan sempena sambutan Maulidur Rasul dimasukkan ke dalam tabung masjid atau surau.
Nik Abdul Aziz dilaporkan berkata, kebanyakan tandas masjid atau surau di negeri ini kotor dan memerlukan pembiayaan bagi memastikan ia dapat diselenggara dengan baik.
Mohd. Saifuddin berkata, berdasarkan pandangan ulama, sambutan Maulidur Rasul bukan suatu amalan yang bidaah kerana ia jelas memberikan manfaat dari banyak aspek politik serta jati diri umat Islam.
"Kami merasa amat dukacita dengan kenyataan Nik Abdul Aziz ini ia seolah-olah untuk menarik perhatian orang ramai untuk kepentingan politik.
"Maulidur Rasul sewajarnya disambut dengan meriah di negeri ini untuk mengingatkan umat Islam terutama generasi muda tentang sirah Rasulullah," katanya.

Komentar KP:
Sebenarnya ,dalam sambutan maulidur Rasul terdapat berbagai pendapat dan pandangan ulama' mengenai adakah boleh kita meraikan maulidur Rasul ini?berikut merupakan beberapa dalil dan keterangan mengenainya:

1.Rasulullah (s.a.w) menekankan bahawa hari Isnin sebagai hari Kelahiran Baginda

Abu Qatada al-Ansari meriwayatkan didalam Sahih Muslim, kitab as-siyam (puasa), bahawa Rasulullah (s.a.w) kenapa beliau berpuasa pada hari Isnin, dan baginda bersabda,"Itulah hari aku dilahirkan dan itulah juga hari aku diangkat menjadi Rasul." Daripada Mutawalli Sha'rawi:"Banyak peristiwa yang ajaib telah berlaku pada hari baginda (s.a.w) dilahirkan sebagai bukti bagi hadith dan sejarah bahawa malam Rasulullah (s.a.w) dilahirkan tidak seperti malam-malam manusia lain dilahirkan". Peristiwa yang termaktub didalam hadith termasuklah gegaran yang dirasakan di istana 'Chosroes' dan padamnya api yang telah menyala selama 1000 tahun di Parsi dan beberapa peristiwa-peristiwa lain yang ditulis didalam karangan Ibnu Kathir, al-Bidaya, Jilid 2, mukasurat 265-268. Daripada Kitab al-Madhkal oleh Ibnu al-Hajj (jilid 1, ms. 261) "Menjadi satu kewajiban bagi kita untuk membanyakkan kesyukuran kita kepada Allah setiap hari Isnin bulan Rabi'ul Awwal kerana Dia telah mengurniakan kepada kita nikmat yang besar iaitu diutusNya Nabi (s.a.w) untuk menyampaikan Islam kepada kita dan menyebarkan salam. Apabila baginda ditanya mengapa baginda berpuasa pada hari Isnin, baginda bersabda,"Hari itu adalah hari kelahiranku". Oleh kerana itu, hari tersebut telah memberi satu 'penghormatan' kepada bulan tersebut, kerana hari itu merupakan hari Rasulullah (s.a.w) dan baginda bersabda,"Aku merupakan penghulu bagi anak cucu Adam dan aku tidak mengatakan ini kerana kesombongan …dan baginda bersabda: Adam dan anak cucunya akan bernaung dibawah panji-panjiku pada hari pembalasan kelak. Hadith-hadith ini merupakan riwayat 'Shaikhayn' Bukhari dan Muslim. Dan Muslim menulis didalam Sahih nya, Rasulullah (s.a.w) bersabda, Aku telah dilahirkan pada hari Isnin dan pada hari yang sama juga wahyu yang pertama telah diturunkan kepadaku." Rasulullah (s.a.w) mengutamakan hari kelahiran baginda dan memuji serta bersyukur kepada Allah, dengan berpuasa pada hari tersebut (Isnin) seperti yang diriwayatkan oleh Abu Qatada didalam sebuah hadith. Ini bermakna, Rasulullah (s.a.w) telah melahirkan dan menzahirkan perasaan gembira baginda dengan berpuasa pada hari tersebut - salah satu daripada bentuk ibadah khusus. Oleh kerana Rasulullah (s.a.w) sendiri mengutamakan hari tersebut, jadi sebagai mencontohi baginda, sambutan atau ibadah yang selaras dengan shari'ah adalah dibolehkan - walaupun mungkin kaedah menyambutnya mungkin boleh berubah mengikut keadaan dan tempat tetapi dzat/intipati sambutan itu tetap sama. Dan kerana itu, berpuasa, memberi makanan kepada orang fakir miskin, bersama-sama berselawat kepada Nabi (s.a.w), ataupun bersama-sama mengingati dan merenung akan akhlaq baginda yang terpuji lagi mulia - semuanya merupakan kaedah ataupun cara yang boleh dilakukan untuk mengutamakan dan menyambut hari tersebut. (Sila lihat hadith," Meninggal pada hari Isnin" dibawah)

2.Mengapa Bukhari Mengutamakan Meninggal Pada Hari Isnin

Imam Qastallani menulis didalam komentarnya mengenai hadith riwayat Bukhari: "Didalam kitab, Jana'iz (Pengkebumian), Bukhari mengkhususkan satu topik yang membicarakan tentang 'Keutamaan meninggal pada hari Isnin'; didalam topik tersebut tercatat, hadith daripada A'isha yang menceritakan mengenai pertanyaan ayahandanya, Abu Bakr as-siddiq," Pada hari apa Nabi (s.a.w) wafat?" Beliau menjawab," Hari Isnin" Beliau bertanya lagi, "Hari apakah hari ini?" A'ishah pula menjawab,"Wahai ayahanda, hari ini hari Isnin." Lalu beliau pun mengangkat tangan dan berdoa ,"Aku memohon Ya Allah, agar mematikan aku pada hari Isnin sama seperti hari wafatnya Nabi (s.a.w)."
Imam Qastallani menyambung lagi, "Mengapakah Abu Bakr menginginkan agar kematiannya jatuh pada hari Isnin? Supaya hari meninggalnya sama seperti hari kewafatan Rasulullah (s.a.w) agar mendapat barakah pada hari tersebut. Adakah siapa-siapa yang ingin menolak ataupun menghalang keinginan Abu Bakr untuk meninggal pada hari tersebut semata-mata mengharapkan barakah hari tersebut? Kenapa sekarang ramai orang yang menolak keutamaan menyambut atau mengutamakan hari kelahiran Nabi (s.a.w) untuk mendapatkan barakah?"

 Mengingati hari kelahiran Nabi, merupakan satu 'ibadah yang diterima oleh semua 'ulama diseluruh dunia Islam, samada dulu mahupun sekarang. Ini menunjukkan bahawa Allah redha terhadap perbuatan tersebut. Di dalam kitab Musnad, Imam Ahmad menulis kata-kata Ibnu Mas'ud (yang diterima melalui perantara-perantara yang dipercayai), "Apa-apa yang dianggap benar/haq oleh sebilangan besar umat Islam itulah yang diredhai Allah dan apa-apa yang dianggap batil/salah oleh sebilangan besar umat Islam ianya juga salah/batil disisi Allah."
3. Pendapat Ibnu Taimiyyah Mengenai Majlis Dzikir [Ibnu Taimiyyah's Opinion on the Meetings   of Dhikr]
Berikut merupakan pendapat Ibnu Taimiyyah mengenai majlis dzikir. Ianya boleh didapati didalam kitab Majmu 'at fatawa Ibnu Taimiyyah edisi King Khalid ibn 'Abd al-Aziz. Ibnu Taimiyyah telah ditanya mengenai pendapat beliau mengenai perbuatan berkumpul beramai-ramai berdzikir, membaca al-Quran berdoa sambil menanggalkan serban dan menangis sedangkan niat mereka bukanlah kerana riak ataupun menunjuk-nunjuk tetapi hanyalah kerana hendak mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Adakah perbuatan-perbuatan ini boleh diterima? Beliau menjawab,"Segala puji hanya bagi Allah, perbuatan-perbuatan itu semuanya adalah baik dan merupakan suruhan didalam Shari'a (mustahabb) untuk berkumpul dan membaca al-Quran dan berdzikir serta berdoa."



4.Ibnu Kathir Memuji-muji Malam Maulidurrasul (s.a.w)
Imam Ibnu Hajar al-'Asqalani telah menulis didalam kitabnya, 'Al-Durar al-Kamina fi 'ayn al-Mi'at al-thamina' bahawa Ibnu Kathir, seorang Muhaddith dan merupakan pengikut Ibnu Taimiyyah, telah menulis sebuah kitab yang bertajuk Mawlid Rasul Allah di penghjung hidupnya dan kitab ini telah tersebar dengan meluas dan keserata tempat. Didalam kitab ini. (disunting dan diterbitkan pada tahun 1961) Ibnu Kathir membenarkan dan menggalakkan sambutan Maulid dan didalam ms 19 beliau telah menulis," Malam kelahiran Nabi (s.a.w) merupakan malam yang mulia, utama, dan malam yang diberkahi dan malam yang suci, malam yang menggembirakan bagi kaum Mukmin , malam yang bercahaya-cahaya, terang benderang dan bersinar-sinar dan malam yang tidak ternilai."



5.Fatwa 'Asqalani dan Suyuti Mengenai Sambutan Maulidurrasul ['Asqalani and Suyuti's Fatwas on the Permissibility of Maulid]
Jalaludin al-Suyuti telah menulis didalam kitab beliau, "Hawi li al-Fatawa", Sheikhul Islam dan Imam Hadith pada zamannya, Ahmad ibn Hajar ('Asqalani) telah ditanya mengenai perbuatan menyambut Maulidurrasul (s.a.w) dan beliau telah memberi jawapan secara bertulis:
Adapun perbuatan menyambut Maulidurrasul (s.a.w.) merupakan bida'ah yang tidak pernah diriwayatkan oleh para Salafussoleh pada 300 tahun pertama selepas hijrah. Walaubagaimanapun, ianya penuh dengan kebaikan dan perkara-perkara yang terpuji dan kadangkala ianya dicacatkan oleh perbuatan-perbuatan yang tidak sepatutnya. Jika sambutan Maulidurrasul itu terpelihara dari perkara-perkara yang melanggar shari'a maka ianya tergolong didalam perbuatan bida'ah hasanah tetapi jika sambutan tersebut terselit perkara-perkara yang melanggar shari'ah maka ianya tidak tergolong didalam bida'ah hasanah.



6.Sambutan Maulidurrasul (s.a.w) di Negara-negara Islam Pada Zaman Sekarang
Pada zaman sekarang, kebanyakan orang-orang Islam dinegara-negara Islam meraikan Maulidurrasul (s.a.w). Antara negara-negara tersebut termasuklah: Mesir, Syria, Lebanon, Jordan, Palestine, Iraq, Kuwait, Emiriyah Arab Bersatu, Arab Saudi (tidak secara rasmi - penduduk menyambutnya sendiri dirumah-rumah mereka), Sudan, Yemen, Libya, Tunisia, Algeria, Maghribi, Mauritania, Djibouti, Somalia, Turkey, Pakistan, India, Sri Lanka, Iran, Afghanistan, Azerbaidjan, Uzbekistan, Turkestan, Bosnia, Indonesia, Malaysia, Brunei, Singapura dan kebanyakan negara Islam yang lain. Dikebanyakan negara Arab Maulidurrasul (s.a.w) merupakan hari cuti umum. Kesemua negara-negara ini Wahai Ummah, meraikan hari tersebut. Namun begitu kenapa masih lagi ada segelintir dari kalangan kita yang mengatakan ianya haram? Siapakah mereka ini untuk dibandingkan dengan para huffaz (ahli hadith) dan ' Ulama Ummah seperti Abu Shama, 'Asqalani, Suyuti, Sakhawi, Haytami, Shawkani dan al-Qari yang mana mereka semua mengatakan bahawa sambutan Maulidurrasul (s.a.w) merupakan suatu perbuatan yang terpuji?Mengapakah mereka yang menggelarkan diri mereka Salafi ini mengharamkan sesuatu perkara yang mana Ibnu Taimiyyah (antara ulama yang begitu tegas) sendiri, membenarkannya? Ibnu al-Jawzi dan Ibnu Kathir pula menggalakkannya dan masing-masing-masing mereka menulis kitab Maulid yang mengandungi syair dan rangkap-rangkap daripada Sirah.



JUSTERU ITU RAHMAT APAKAH YANG LEBIH BESAR DARIPADA KELAHIRAN NABI, RASUL YANG MENJADI RAHMAT PADA HARI INI?SUDAH SEPATUTNYA HARI KELAHIRAN BAGINDA DISAMBUT DAN DIBESARKAN APABILA TIBA HARI TERSEBUT, JIKA KITA MENGAMBIL DALIL HADITH YANG TERSEBUT DIATAS. TETAPI ADA JUGA MEREKA YANG MENYAMBUT KELAHIRAN BAGINDA (S.A.W) TANPA MENGIRA BATAS WAKTU PADA MANA-MANA BULAN ATAUPUN ADA YANG MENYAMBUTNYA SEPANJANG TAHUN. ITU TIDAK MENGAPA.

Sunday, February 13, 2011

Pemimpin Pas Tidak Senada

KUALA LUMPUR 12 Feb. - Tindakan segelintir pemimpin Pas mengkritik Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat, Nasrudin Hassan yang bersedia membantu pihak berkuasa membanteras maksiat pada Hari Kekasih, 14 Februari ini memperlihatkan bahawa mereka sanggup menggadai akidah kerana gilakan kuasa.
Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin berkata, suara-suara 'dajal kecil' itu senada dengan golongan bukan Islam termasuk sekutu Pas iaitu DAP yang turut lantang mengkritik pendirian Nasrudin.
Menurut beliau, tidak ketinggalan parti komponen Barisan Nasional (BN) seperti MCA dan Gerakan yang turut menghentam Nasrudin malah kumpulan 'nyamuk' seperti SiS Forum Sdn. Bhd.
"Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom mengumumkan bahawa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan mengadakan siri penerangan tentang maksiat pada Hari Kekasih dan Jabatan Agama Islam negeri-negeri telah diarah menjalankan operasi mencegah maksiat.
"Saranan sama disuarakan oleh Nasrudin yang menyeru supaya penerangan dan pencegahan maksiat diadakan pada hari tersebut. Bahkan beliau menyatakan Dewan Pemuda Pas sanggup membantu pihak berkuasa negeri-negeri untuk laksanakan tugas tersebut.
"Namun malangnya, ada antara kita yang menjadi kelkatu dan buta terhadap agamanya sendiri. Pendirian Nasrudin dikritik oleh segelintir pemimpin Pas sendiri, malah ada yang mengherdik kerana tindakannya dikatakan merugikan Pas dalam usaha mendapat undian bukan Islam pada pilihan raya akan datang," katanya.
Beliau berkata demikian dalam entri bertajuk Khutbah: Al-Valantino menerusi blognya, www.zul4kulim.blogspot.com.
Jelas Zulkifli, ada juga suara sumbang yang mendakwa Nasrudin terlalu jumud dan buta politik selain meminta beliau menumpukan kepada soal politik kepartian serta menjaga kepentingan parti untuk pilihan raya akan datang.
"Begitu ghairah mereka gilakan kuasa sehingga akidah digadaikan," ujarnya.
Katanya, tahun ini sambutan Hari Kekasih jatuh sehari sebelum sambutan Maulidur Rasul pada 15 Februari ini.
"Jadi, janganlah kita benarkan maksiat mencemari sambutan memperingati kelahiran Rasulullah. Kita mesti tetap dan berpegang kepada syariat Islam walaupun terpaksa berhadapan dengan pelbagai cemuhan, celaan dan kutukan," tambahnya.

Komentar KP:

Mabruk kepada Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi kerana tidak senada dengan totok pemimpin pas dan bukan islam  . Ternyata anda memilih kepentingan agama melebihi politik  anda sendiri.Walaupun berbeza fahaman politik ,anda tetap bersama pihak kerajaan dalam membanteras maksiat daripada terus berleluasa.
Jazakumullahu Khairan Kathira

Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengeluarkan fatwa berhubung dengan  Hari Kekasih:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-71 yang bersidang pada 22-24 Nov 2005 telah membincangkan Hukum Orang Islam  Menyambut Perayaan Valentine's Day. Muzakarah berpandangan bahawa  ajaran Islam amat mengutamakan kasih sayang dan tidak ada hari tertentu di dalam Islam bagi meraikannya.
Oleh itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam.

Keterangan/Hujah: 
Sejarah Valentine’s Day tidak ada di dalam Islam. Amalan, budaya dan hasrat perayaan ini mempunyai unsur-unsur Kristian yang bercanggah dengan Islam.
Di dalam Islam tidak ada hari tertentu bagi meraikan kekasih atau kasih sayang. Islam sangat menitikberatkan soal kasih sayang dan setiap hari di dalam Islam adalah hari kasih sayang.
Islam menolak konsep kasih sayang yang terkandung dalam Valentine’s Day kerana unsur-unsur ritual keagamaan yang diamalkannya boleh menggugat akidah Islam.
Hukum Islam jelas dalam hal melarang umatnya meniru atau menyerupai budaya dan cara hidup orang bukan Islam. Ini berdasarkan sebuah hadith Rasulullah s.a.w.:


من تشبه بقوم فهو منهم     

“Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia termasuk dalam kaum tersebut.”
                                                                                                                                             ( Riwayat Abu Daud)
Rasulullah s.a.w. juga bersabda:


من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو مردود

“Sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan dari pada amalan kami maka ia akan ditolak.”
                                                                                                                                  (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Kebanyakan golongan remaja Islam hari meraikan Valentine’s Day dengan perbuatan- perbuatan yang dilarang oleh Islam. Gejala seperti ini sekiranya tidak dibendung akan merosakkan generasi umat Islam akan datang.